Jeg har min dagelige gang i ShopOrama forummet på facebook, hvor der hele tiden kommer nye som skal i gang med deres første webshop. Jeg har derfor stillet 5 nye webshop-ejer en række spørgsmål, for at finde ud af de ting man skal skal have styr på før man begynder på sin webshop.

Jeg vil sige at jeg har ikke rettet i nogle af “deltagernes” svar eller peget dem i en bestemt retning, men blot stillet dem en række sprøgsmål. Jeg vil nu overdraget ordret til de 5 nye webshop-ejere.

Fortæl lidt om dig selv

Sanne:

Jeg hedder Sanne og har med arbejder online markedsføring siden 2001. Jeg er oprindeligt fra Herning, og havde ALDRIG en ambition om at bosætte mig i København. Men et job i marketingsafdelingen hos Saxo Bank fik mig over broen – og i løbet af få dagen vidste jeg, at jeg aldrig skulle retur til Jylland.

I dag arbejder jeg som marketingchef for et firma der skaber udendørs aktivitetsområder for kommuner, sportsklubber og boligeforeninger.

Brian: 

Mit navn er Brian Jørgensen, og jeg er 31 år gammel. Jeg er født og opvokset i Ringsted hvor jeg også bor pt. Jeg har dog haft et par afstikkere til fyn og jylland pga min håndbold.

Til daglig er jeg semi prof. Håndboldspiller, læser finansøkonom, har 10 timer i Nordea og har min webshop freezerbaits.dk. Tidligere har jeg stået 10 år i Intersport, hvor jeg også er udlært.

Maria:

Jeg hedder Maria, er gift og har tre små børn. Jeg bor på en gård i Holte, hvor jeg også har min virksomhed og lager. Jeg er uddannet i International Business på CBS og har i en årrække arbejdet med strategiudvikling. Samtidigt har jeg gået og drømt om at ”blive herre i eget hus”, og i 2015 tog jeg så springet. Jeg skiftede til et fast job på deltid og forsøger så ved siden af at bygge min webshop op.

Silas: 

Mit navn er Silas Majgaard, 28 år gammel. Bor i Aalborg med min kone Kristine og vores datter Olivia på 1,5 år. Udover at drive webshop, studerer jeg erhvervsøkonomi på Aalborg Universitet.

Karsten:

Jeg hedder Karsten Thomsen, jeg bor i Aalborg sammen med min hustru og vores to døtre, jeg arbejder med finansiering til daglig, og vores webshop driver jeg sammen med min hustru i fritiden.

Fortæl lidt om din shop

Sanne:

Shoppen er helt ny. Den hedder www.yabb.dk – i øjeblikket sælger vi primært Segboards, men skal snarest udvide vores varesortiment.

Brian: 

Min shop hedder freezerbaits.dk og her sælger jeg grej, foder og madding til karpefiskeri. Jeg startede firmaet 1/10-2015 men min webshop kom først i luften sidste mandag.

Maria:

Outdoorkids.dk gik i luften i august 2015. Jeg sælger udendørs tøj til børn i 1-7 års alderen. Fokus ligger på smart, farverigt design fra udenlandske brands, som ikke er så udbredt på det danske marked endnu, så mit sortiment skiller sig ud fra andre danske webshops, der sælger børnetøj.

Silas:

Webshoppen hedder Kukuk.dk og sælger garn & tilbehør til kreative strikke- og hækleentusiaster. Vores målgruppe er derfor primært flinke, søde og rare kvinder 🙂 Webshoppen har været online i ca. 6 måneder nu – gik live i slut maj 2015

Karsten:

Webshoppen hedder lykkeleg.dk og vi sælger kvalitetslegetøj til børn. Vi har også lidt interiør og tilbehør til børn. Shoppen åbnede i juni 2015, og vi begyndte med forberedelserne i februar 2015.

Hvilket 3 ting var de sværeste da du skulle i gang med din webshop?

Sanne:

  1. Ikke at stresse, når jeg ugentlig så en ny konkurrent på markedet
  2. Valg af lager og økonomi program.
  3. Fragt og forsendelses

Brian:

  • Det allersværeste var bare det at komme i gang med at få en webshop. Skal man selv lave den? Hvordan laver man den? Hvem er evt bedst til at lave den for en, og til den rigtige pris?
  • Logo
  • Produkter

Heldigvis fandt jeg clickstarter som laver webshops i shoporama-modulet, og de har lavet hele designet så jeg ”bare” selv skulle ligge varer ind. Og selvfølgelig kigge den efter for fejl og mangler efter det jeg nu ønskede.

Maria:

Alt var svært 🙂 Jeg har ikke baggrund og erfaring indenfor online handel, webdesign og andet, så alle beslutninger var svære at tage og tog lang tid, fordi jeg skulle sætte mig ind i alt fra bunden. Valg af platform, udvikler, design og at lære, hvordan selve platformen virker, er nogle af de allermest grundlæggende og svære ting at tage stilling til.

Silas: 

Jeg har drømt om at starte en online shop i flere år og flere gange været tæt på at gå igang. Men uden iværksættere i mit nære netværk og familie, så virkede det som en voldsomt uoverskuelig opgave. Jeg vidste ingenting. Så alt lige fra økonomi, oprettelse af firma, valg af branche, firmanavn etc. var svære at overskue. Idag ved jeg heldigvis at man sagtens kan lære imens man er i fuld gang 🙂

Karsten:

At blive ”klar nok” var meget svært. Jeg syntes, at der blev ved med at være noget, der godt kunne være lidt mere på plads, før vi gik i luften. Men man kan jo blive ved med at forberede og forbedre.

Programmeringsdelen var også svær. Denne del var og er vi nødt til helt at betale os fra. Så på en måde, løser dette problem jo egentligt sig selv.

At finde nok tid var også en udfordring. Vi havde simpelthen ikke nok tid til at nå alt det, som vi gerne ville. Det er rigtig svært at prioritere indsatsområderne, inden man kommer i gang, og noget må bare vente. Når man først er gået i luften, dukker der flere spændende opgaver op, og så må nogle af tingene altså bare stadig vente. Vi har f.eks. endnu ikke fået lavet et visitkort.

Hvad er det sværeste ved at drive en shop?

Sanne: 

Der er ikke noget som sådan jeg syntes har været svært endnu, da vi kun har været i luften i super kort tid.

Brian: 

At holde salget kørende, og få folk ind på sin hjemmeside hele tiden. Senere hen er jeg ret sikker på at det nok skal blive et større arbejde mht bogføring og afsending af vare, al ting har en begyndelse 🙂

Maria: 

Min største udfordring/irritationsmoment i øjeblikket er helt klart, at jeg ikke har kendskab til det tekniske. Det er frustrerende, at man skal have fat i sin udvikler for at få ordnet selv små ting, der helt sikkert er simple at lave, hvis blot man havde en basal viden omkring det. Så næste punkt på min dagsorden er at hyre en studerende, der har lyst til at lære fra sig på dét område!

Silas: 

For mig er den ubetinget største udfordring tid. At bygge en webshop og forretning tager tid – det tager hvert fald tid at bygge en virksomhed, som kan udbetale løn. Men virksomheden kræver stadig voldsomme mængder af tid i den periode, hvor den endnu ikke kan lønne dig. Derudover er det en kunst at skulle kombinere firmaopstart med familieliv – firmaet har det med at blive en altomfattende hobby 🙂

Karsten:

Den allerstørste udfordring er mangel på tid. For det kræver MEGET tid at drive en webshop. Det er helt indlysende, at ens succes hænger sammen med den tid, man investerer i shoppen. Der er rigtig mange opgaver, der skal løses, og der kommer løbende flere til. Man kan ikke bare sætte shoppen i gang, og så lade den passe sig selv (som mange tror) – det er fast arbejde, og man skal have mange forskellige kasketter på: indkøb, kommunikation, programmering, markedsføring, kundebetjening, pakkeri, bogholderi, regnskab, SEO og meget, meget mere!

Hvad er dit bedste råd til en som vil starte en webshop

Sanne: 
Analyserer dine konkurrenter. Kig dem efter i sømmende, find deres svagheder og fokuserer på at slå dem, på deres svagheder. F.x. mange webshop’s har kun fokus på de store søgeord, ikke “longtail”. Ofte søger kunden på mere end et ord. Istedet for “badetøj” søger de måske “badetøj med prikker”.
Her kan man med fordel få gode organiske placeringer – som giver gratis trafik.

Derudover at få en chat-funktion, hvor kunden pro-aktivt kan bliver serviceret.
En chat funktion, er den perfekte måde at have dialog med kunden – når kunden er på dit website. Det kræver en ekstra indsats – men i dag løber vi alle rundt med en smartphone på os 24/7, så med chat app’en kan man besvare de kunder som stiller spørgsmål.

Brian: 
Sæt dig ind i ALT hvad det kræver. Ting man lige har overset kan hurtigt blive en dyr udgift. Og så undersøg markedet for om der overhovedet er plads til en shop som din og dine produkter. Og til sidst skal økonomien selvfølgelig være der. Hellere starte med lidt mindre og vokse sig større, end at gabe alt for højt og gå ned med et brag.

Maria:

Hvis ikke du selv har baggrund og viden indenfor webdesign og andet teknisk, så vælg en udvikler, der er klar til at tage dig i hånden gennem hele processen, indgå i tæt dialog med dig og undervejs informere dig om alle de små detaljer, du skal huske, for at din shop kører optimalt og er integreret med diverse tjenester (Analytics, Mailchimp osv.), når den går i luften.Brug venner og netværk så meget du kan. Husk at det er hårdt arbejde – men også virkelig lærerigt og sjovt!

Silas: 

  1. Tænk fremad! Jeg tror mange oplever det, ligesom mig, som en stor udfordring at få styr på alle de ting, det kræver at starte og drive en webshop. Derfor vælger mange den første og letteste løsning, som kan virke attraktiv for en begynder, men ikke være holdbar i længden. Det kan eksempelvis være valget af CMS system (den platform/system, som webshoppen kører på og hvorfra den administreres). Dette kan virkelig bide dig i r*ven allerede efter ganske kort tid. Så sørg for at tænke fremad. Vælg systemer, leverandører og løsninger, som kan holde på den lange bane mens din forretning vokser og du selv bliver dygtigere.
  2. Få trafik hurtigt! Det er trist at drive en shop der ingen ordrer får. Så sørg for at få drevet noget trafik ind på din webshop med det samme. Start en Adwords konto og sæt dig ind i hvordan den styres eller hyr en person udefra (anbefales – men sørg for at vælge én der kan sit stof) til at håndtere det. Så får du trafik og forhåbentligt ordrer hurtigt. Det er motiverende for dig at have besøgende og få ordrer i kassen og du får indblik i hvad der virker på din shop og hvad der ikke virker. Personligt ville jeg ikke bekymre mig så voldsomt om lønsomheden i starten – ordrer i kassen og dermed kunder er vigtigere.

Kartsten:

Vær bevidst om, at det kræver tid at drive en webshop, og bestem dig til, hvad du selv kan lave, og hvad der betaler sig at få hjælp til. Den helt store fordel er, at du formentlig også gerne VIL investere tiden i din shop – for det er faktisk rigtig sjovt. Men man skal være KLAR, og det skal kunne passe ind i ens dagligdag og familieliv. Det er vigtigt med opbakning på hjemmefronten, så man kan lægge den tid i shoppen, som den kræver.

Dette var rådene fra 5 nye webshop-ejere. Hvis i har spørgsmål til en eller flere af dem så skriv et spørgsmål i kommentarfeltet.