Jeg går ud fra at når du læser dette så har du fået dig et GoPro HERO4 kamera, hvilket er virkelig sejt! GoPro har sådan ca. proppet 137 forskellige funktioner ind i kameraet, hvilket gør at du nok aldrig rigtig finder ud af om du er i det rigtige mode i forhold til det du skal filme / tage billeder af. Dette vil jeg i dette indlæg prøve at hjælpe dig lidt med. Vær dog opmærksom på at dette er kan være skrevet noget teknisk.

Der er et par ting der skal forklares, når vi taler om de tekniske aspekter af video resolutioner, framerates og videokvalitet. I digital video er der en masse forskellige variabler, der går påvirker, hvad der gør op den samlede IQ (Image Quality(billedekvalitet)). 1080P på et GoPro er meget anderledes end 1080P på en Alexa – og det er ikke kun billedsensoren, der gør det anderledes. Processorer i kameraer er en kæmpe faktor for, hvordan video kommer fra sensoren til dit SD-kortet. Der er tricks og genveje, der kan gøres for at sikre, at kameraet ikke sender alle de forskellige transportformer ud, som vi i sidste ende ønsker.

Sensoren

Lad os begynde med sensoren hvor kameraet har fået af vide at den skal læse i et bestemt vindue af den samlede sensor – jo større vinduet, nu mere krævende det er for processoren. Læsning af den fulde sensor betyder, at du får fuld visning som, kommer fra den vidvinklel linse i GoPro’et.

Sensoren i HERO4 Black Edition er 12MP med et 4:3-forhold. 4K i et GoPro læser den fulde bredde af sensoren, men ikke den fulde højde – den fanger et 16:9 billed som er en del af midten af  4:3’ens fulde sensor. Da den endelige levering er 4K, ikke behøver at skalere det oprindelige billed overhovedet. Denne billedeformat passer perfekt, hvis du f.eks. skal bruge et 1080P Wide; men det skalerer det ned til 1080P. Det endelige outputs størrelse har også en indflydelse på processor beskatning – vi kan få 4K på kun 12 FPS, mens vi kan gøre det samme format, men skaleret ned til 1080p og med 60fps.

Udnyt sensoren

Et GoPro HERO4 Black Edition kan tage et fuldt 16:9 billed, skalerer det til 1080P med 60 billeder i sekundet(fps). 1080-60 og 2,7K er de mest optimale modes i kamera som rigtig viser styrken og udnytter sensoren og processeren i en kombonatione. Der er nogle funktioner i kameraet, som læses lidt anderledes på sensoren, som kan give dig lidt hakket kanter.

Tag f.eks. 1440-30fps på fuld opløsning og sammenlign det med 48 fps. 48 fps læses anderledes på både sensoren og processeren for at få den høje opløsning og frame raten kombineret rigtigt. Det samme sker f.eks. hvis du tager et Canon 7D i 1080P kontra 720-60. Canons 720P vil have takkede kanter på grund af den måde, de behandler billedet for at få en høj frame rate fra sådan en stor sensor (høj pixel).

1440compare

Lad os tale om følervinduer opfanger og synsfelter ( FOV) . Dette er, hvor mediet & Smalle FOVs kommer fra. 1080P Medium kun fanger et vindue i den meget midterste af sensoren , hvilket betyder, at vi ikke kan se den fulde vidvinkel kameraets linse – kun at midterste lettere forvrænget del . Den rå capture er stadig større end 1080P , så det stadig skaleres ned efter erobringen . 1080P Smal er en endnu mindre capture vinduet på meget meget midten af sensoren, så forvrængningen er endnu mindre. På dette tidspunkt , capture størrelse er næsten lig med pixelstørrelsen , hvor vi læser næsten 1920 pixels ved 1080 pixel (husk den fulde sensor er 4000 pixels i bredden 3000 pixels høj). I denne snævre tilstand vil det synes mere uskarpt da pixels er meget små på sensoren og er ledsaget af et anstændigt beløb af støj. Når vi læser flere pixels der er billede processer, der er gjort for at rydde op i denne støj – og skalering hjælper meget. Med ingen skalering, er den smalle tilstand ekstremt zoomet ind fra originalen ( forestille sig at snuppe den midterste 30% af et GoPro foto – det er, hvad dit fulde 1080P video vil være). Dette er meget forskelligt fra digital zoom , fordi den endelige udlæsning er stadig indfødte, er vi ikke digitalt øge videooptagelse størrelse overhovedet.

HD3_LensCrops

 

Nu hvor par af disse detaljer er blevet forklaret meget kort, så lad os tage et kig på alle funktionerne nedenfor:

resolutions

 

Nogle personlige vurderinger:

WVGA 240 Wide

Tja, det er WVGA – Hvis man ser nærmere på billedet, er det ikke særlig rent. De 240 FPS er ret cool , hvis du er ligeglad med billedkvaliteten.Det er ok at bruger hvis det “bare” skal offentliggøres på YouTube.

 720 60 Wide

Ser godt ud, men hvorfor ikke prøve at bruge 1080-60 wide stedet

720 120 Wide

Denne tilstand er sværd for mig at kunne lide. Du vil kunne se flossede kanter i denne tilstand, når man ser på den fuld opløsning, så vil det ikke engang kunne sammenlignes med 1080-60 wide pga. den måde, det bliver skaleret og aflæst af sensoren. Det ser flot ud på YouTube – så hvis de endelig output er slowmotion, så skal du hel klart bruge denne funktion.

720 120 Narrow

Bingo. 120 FPS ? Check . Ingen linseforvrængning ? Check . Rent image uden aliasing ? Check ! Hvis der er nogen tilstand i kameraet , der skriger “Jeg er ikke et GoPro ! ” Så er det denne. Det ligner en 50mm objektiv og er et rent image. Denne tilstand er fantastisk til internettet.

960 48 Wide

Jeg har aldrig selv prøvet denne tilstand. Jeg vil gætte på det ser godt ud.

960 100 Wide

Jeg føler på samme måde om denne tilstand , som jeg gør 720-120 Wide . Med denne funktion er der mulighed for at få en smule opløsning ved at strække 960 til at passe til 1080 og dynamisk strække det . Uanset hvad, vil denne tilstand have mindre takkede kanter, når man ser på fuld opløsning.

1080 30 Wide

Jeg lavede en test, hvor jeg filmede den samme scene på 1080-30 og 2.7k-30 . Når 2.7k-30 blev skaleret ned til 1080, var detaljerne og skarpheden lige ved identiske. Funktionen kan godkendes, men du er nødt til at spørge dig selv, hvorfor ikke filme det på 2.7k 30 og har den ekstra opløsning, hvis du har brug for det ? Uanset hvad, 1080 30 wide er en af de reneste modes i kameraet. Også med hensyn til lav – lys, vil denne tilstand ser meget skarpere i skumringen eller om natten vs 60 FPS .

1080 60 Wide

Sammenligning 1080-30 & 1080-60 , vil du se 60fps er  lidt blødere end 30. Det er ikke noget, du nogensinde ville lægge mærke til selv hvis du vælger at skalere billedet til 720p eller visning på YouTube, men der er en lille forskel i den måde, det er behandlet. I slutningen af dagen, 1080-60 Wide være min go-to -tilstand for 90% af de optagelserne jeg laver. Skift den til en lavere frame rate om natten for at få et skarpere billede. Her kan du vælge at slå Auto-Low Light mode til, som gør at kamera automatisk stiller frame raten ned efterhånden som det bliver mørkere og mørkere.

1080 60 Medium

Denne tilstand rocks. Det er meget rent . Overvej denne tilstand til søde slider dolly shots, Glidecam eller kraner. Prøv det til bil monteret skud.

1080 60 Narrow

Denne tilstand er meget cool. Stadig et meget rent billed, Men på dette niveau kommer du til at se mere pixel støj. Du er tæt på pixel niveau uden skalering så sensorstøj kan være et problem ved lavere lysniveauer. Også detaljer vil være blødere generelt. Den smalle FOV ligner DSLR video, meget unikt for GoPro.

1440 30 Wide

Fed stilstand! Det er meget skarpt og meget rent. Det her giver dig virkelig en følelse af ægte POV når du bærer kameraet på dit hoved, bryst , eller har det i munden. Det kan være en svært at bruge, da det er 4:3, men hvis du ved hvordan du selv kan lave et 4:3 billed om til 16:9 så er dette en perfekt tilstand!

1440 48 Wide

Det er fedt med den høje frame rate, men når du kigger på den fulde opløsning, vil du opleve som flere af de andre med så føj opløsning flossede kanter.

2.7k 30 Wide

Denne tilstand er sindssyg . Her er hvad jeg kan lide ved det – skarp som en kniv , fuld sensor brede og fuld 30 fps. Én Ulempen er rullende lukketid , da det er en 30FPS mode. Det er ikke ideelt ved højre hastigheder, men virker godt ved hel rolig og stabile billeder.

2.7k 24 CIN

Jeg har faktisk aldrig rigtig prøvet denne tilstand, så jeg vil ikke sige så meget om den. End det er ret fedt at den selv laver det til et 16:9 billed.

4K 15 Wide

Super fed til timelaps eller stilbilleder. Da den kun har 15 fps så kan den ikke bruges til noget som går hurtigt, men derimod kan den bruges ved billeder hvor du gerne vil have en masse detaljer. F.eks. står du på et bjerg på ski og har en fed udsigt. Sæt det stille på din hjem(som er på jorden) og lad den suge 10 sekunder. Det bliver så FEDT!

4K 12 CIN

Som den anden, super til timelaps eller stilbilleder, bare lidt bredere (17:9).

Protune

Dette er super fedt, hvis du selv kan lide at redigerer i dine optagelser. Og her mener jeg redgierer i alt, lige fra contrast til farver og dybde. Jeg vil ikke gå så meget ind o ProTune i dette indlæg, men lave et seperat for det.

Men kort, så kan ProTune stilles lidt op som det format som vi kender fra et DSLR kamera, nemlig RAW. Du får lidt af de samme muligheder, som der. Du får dine optagelser i raw format, så de fylder meget men du har så meget mere frihed med dine optagelser.

Det skal bruges hvis du er seriøs med dine film fra dit GoPro eller hvis det skal mixes sammen med optagelser fra andre kamera end GoPro.