Rabatkode og midst salg

Nu er det ved at være sommer og man “skal” derfor kører noget sommerudsalg i sin netbutik(i hvert fald indenfor børnetøj verden).

I den anledning så sætter man jo gerne ens ældre vare ned med 10-50%. Nogen gange smider man dem bare ned i salgsprisen men andre gange så er man ude i at man skal lave en rabatkode for at f.eks. kan tracke hvor ens salg kommer fra med(her mener jeg hvis du nu deler en rabat kode ud på 5 forskellige facebook sider (i din GA ser jeg den som et besøg fra facebook men ikke fra hvilken side), så kan du nemmere tracke hvor dem der benytter den mest befinder sig).

Når rabatkoden er delt ud, så venter man egentlig bare på at folk skal bruge den, men vi oplevede på dreamsforkids.dk at vi fik ret mange ufuldstændigt salg(brugerne har lagt i kurv og trykket til betalingen men hopper fra der).
Vi undret os over hvorfor der kom så mange efter at vi havde delt en rabatkode ud på en facebook side og vi oplevet nogle få smide rabatkode i vores kommentarfelt.

Kontakt kunderne om der er fejl

Jeg tog derfor kontakt til nogle af dem jeg kunne se havde prøvet flere gange og spurgte om der var problemer med vores side siden de 3 gange havde lagt det samme i kurv og sprunget fra ved betalingen – jeg var så heldig at en kunde svarede mig tilbage og sagde hun ikke kunne finde vores rabatkode felt. Jeg tænker jo straks shit er det forsvundet i en update eller sådan noget og tjekkede siden, men det var der stadig.

Vores rabatfelt ligger lige nede under hvor ens sidste produkt det ligger i kurv og føler ikke selv at det er svært at se, for alle tjekker vel deres kurv igennem?

Synligt rabatfelt

Der jeg ville hen med dette er at man skal have sit rabatfelt synligt hvor kunden ikke er i tvivl om hvor de skal smide deres rabatkode ind – flere af de kunder som ikke kunne finde feltet, er ikke vendt tilbage for at ligge en ny ordre.

 

2 Comments

  1. En anden interessant vinkel på dette:

    Husker et foredrag med Benjamin Gundgaard, hvor de i visse cases havde oplevet at mange køb var blevet afbrudt, da kunden var kommet til feltet med rabatkoden. Dette var højst sandsynligt de kunder, som ikke havde en rabatkode, og som derfor nu gik i gang med at lede efter rabatkoder online. Fandt de ikke dette, købte de ikke, da de formentligt har haft en overbevisning om, at “der er nogen, der får varen billigere end mig”.

    Blot et input til, at man skal være meget bevidst om, hvordan og hvorfor man bruger rabatkoder.

    • Det tror jeg også gerne – og jeg kan også godt selv finde på det at lede efter en før et køb.

      Nu tror jeg også det afhænger af hvilken forretning man driver – nogle er det mere normalt der er rabatkoder hvor andre er ikke så normalt.
      Nogle vælger jo også at kalde det gavekort i stedet for rabatkode 🙂

Skriv et svar

Your email address will not be published.

*

*

© 2017 Rasmus Jungersen

Theme by Anders NorénUp ↑